Svindyrt: Västlänksanbudet fick nobben

När bygget av Västlänkens tunnel vid Kvarnberget skulle upphandlas tidigare i år kom bara ett enda anbud – som var för dyrt. Nu börjar man om och hoppas på att minst två företag ska vilja bygga.

  • Publicerad 11:57, 8 dec 2017

LADDA NER VÅR NYHETSAPP: Iphone Android

– Det anbudet hamnade på ungefär 30 procent över den kalkylen vi hade, men vi får inte säga vilket pris vi lagt oss på. I och med att vi går ut med en ny förfrågan så vill vi hålla spelplanen neutral, säger Edina Smlatic, Trafikverkets delprojektledare för Kvarnberget.

I förra omgången var det fyra företag som var intresserade, men bara ett av dem valde att gå vidare och lämna in ett anbud. Den nya upphandlingen kommer att pågå till april och förhoppningen är att byggstart av Kvarnbergets tunnel (som ligger på sträckan mellan de planerade stationerna Centralen och Haga) kan ske i slutet av augusti nästa år.

– Det försenas på grund av detta, men Kvarnberget ses inte som en kritisk etapp, säger hon.

För att få fler anbudsgivare skippar man nu det moment som kallas prekvalificering, där de intresserade företagen får komma in med referenser och ekonomiska kalkyler innan en anbudsförfrågan skickas ut.

– Nu bakar vi ihop det här med själva anbudsförfarandet men det betyder inte att vi tar bort kraven, de finns fortfarande, säger hon.

En annan åtgärd som Edina Smlatic tror kan locka fler anbudsgivare, är att man lyft bort ett omfattande arbete på Götatunneln som tidigare ingick i projektet.

– Vi hade ett moment som handlade om att utföra förstärkningar på tunneln och det gjorde att några anbudsgivare lämnade. Så vi har brutit ut det arbetet och lagt vid sidan av, säger hon.

Vad händer om ni bara får in för dyra anbud igen?

Då får vi ta oss en tankeställare och utvärdera utifrån det.

LÄS MER:

Byggeborg bäddar för Västlänken – så påverkas stan

Fakta Kvarnberget

Enligt planen ska trafiken på Västlänken börja rulla 2026.

Kvarnberget är en av deletapperna och här planeras en 600 meter lång tunnel. 200 meter byggs genom berg och 400 meter i jord och lera.

En 120 meter lång servicetunnel planeras också, med två serviceschakt. Ett kommer att vara synligt vid St Eriksgatan.

Källa: Trafikverket

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG