Premiär. Mattias Axelsson är ny traditionsexpert i göteborg Direkt. Foto: Markus Andersson

"Tiden innan 'bamba' kom naturligt"

Jag får som (delvis självutnämnd) ”traditionsexpert” ofta frågan om det finns några typiskt svenska traditioner, seder och bruk. En lika intressant fråga är om det finns några typiskt göteborgska diton.

  • Publicerad 13:00, 3 feb 2019

Läs också: Mattias är Göteborg Direkts nye traditionsexpert

Som inflyttat göteborgare tog det ett tag att få ordet “bamba” att komma naturligt när skolbespisningen kom på tal. Vad som däremot fortfarande känns främmande är när en kompis påstod att det fanns en lokal bamba-specialitet kallad “göteburgare”. Det är en tjock falukorvsskiva mellan två hamburgerbröd toppat med ketchup, senap och bostongurka. 

Finns det, i falukorvsburgaren, något typiskt göteborgskt? Något som sammanför folk från Högsbo, Haga och Hammarkullen.

En maträtt som får det att vattnas nostalgiskt i munnen på Kållar och Ador från såväl Krokslätt som Kortedala. En snabb avstämning med den göteborgska vänkretsen bekräftade min idé men också att göteburgaren inte serveras i bamba längre, vad de visste. Däremot är rätten sedan 1950-talet utbredd på norra Sveriges gatukök under namnet “parisare”, alltså inget unikt för Göteborg.

Men hur är det med påskeldar och grankrig? Det är väl ändå något väldigt typiskt göteborgskt (om vi räknar in norra skärgården)? Inte om man menar något som enbart funnits i Göteborg. Påskeldarna finns dokumenterade i såväl västra Småland, Västergötland och ner i Halland.

Dock har traditionen att elda vid påsk under de senaste årtiondena successivt trängts undan till förmån för den uppsvenska seden att elda majbrasor på valborgsmässoafton. Snart är det väl bara på öarna som traditionen hålls vid liv.

Men på valborgsmäss är det inte bara eldar som brinner utan i Göteborg finns sedan mer än hundra år tillbaka Chalmers-cortègen som bevittnas av tusentals göteborgare varje år. Tyvärr (för den som vill hitta den fullständigt unikt göteborgska) så förekommer en kortege även i Borås.

Men spelar då detta, att det vi tror och tycker är typiskt göteborgskt finns på andra platser i Sverige, egentligen någon roll? Kan vi inte ändå hävda att det finns typiskt göteborgska traditioner, seder och bruk?

Precis som vi kan säga att det finns typiskt svenska traditioner (även om influenserna ofta kommer utifrån) kan vi också säga att det finns typiskt göteborgska (även om de också förekommer i andra delar av landet). Men precis som med svenska traditioner förändras de. Det som var typiskt göteborgskt under början av 1900-talet är inte det typiskt göteborgska idag.

Tyvärr är det också så att de lokala traditioner och beteende som tidigare funnits och varit nästintill unika i en småländsk by eller i den bohuslänska skärgården idag försvunnit och ersatts med likriktade traditioner som firas på samma sätt i Örgryte som på Österlen.

Men varför inte, om två månader, tända en påskbrasa samtidigt som du smaskar i dig en göteburgare och planerar för kommande cortège? Om inte annat för att omfamna det “typiskt göteborgska”.

Mattias Axelsson är traditionsexpert och gymnasielärare. Var fjärde vecka kommer han att skriva om lokala traditioner och det typiskt göteborgska. Har du en fråga? Mejla redaktion@goteborgdirekt.se

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se