Toppföretag fixar praoplatser till Hisingselever

I fjol erbjöd 34 av Göteborgs toppföretag praoplatser till 64 elever på Svartedalsskolan i Biskopsgården. I år är siktet inställt på 350 platser. "Vi behöver er," är budskapet från näringslivet.

  • Publicerad 13:51, 10 feb 2020

Vi vill ge eleverna en palett av olika yrken.

På första parkett i Svartedalsskolans aula sitter representanter från en gedigen samling företag. En efter en äntrar de scenen:

”Självkörande bilar!” ”Hållbarhet! ” ”Frukostbuffé!” ”Programmering!” ” Framtiden!” ”Mode!”

Med en kort presentation försöker de locka publiken – åttonde- och niondeklassare – att söka prao på just deras arbetsplats.

– Vi vill gärna att våra elever ska få möjlighet att läsa vidare och se att det finns en framtid och flera företag som vill ha dem, säger Kicki Jaballah, utvecklingsledare, grundskoleförvaltningen.

Krafttag för att ge meningsfull prao

Det är andra året för projekt Bloom Gbg, ett koncept som startades för att säkra praoplatser till eleverna i Svartedalsskolan.

– Alla elever här har inte möjlighet att hitta bra platser själva eller har föräldrar med stora nätverk. Målet var att få ut barnen i staden.

Resultatet i fjol blev 34 olika företag – allt från jeansmärket Nudie till byggkoncernen Serneke – som gav 64 elever en inblick i arbetslivet.

Lockar fler företag i år

I år är intresset ännu större. Fler företag, skolor och målet är att få fram 350 praoplatser till elever på Svartedalsskolan, Glöstorpskolan, Kärraskolan och Brunnsboskolan.

– Just nu har vi ett sjuttiotal företag och det trillar in nya hela tiden. Men vi behöver fler platser, vi vill ge eleverna en palett av olika yrken. Det vi saknar är dans, teater och kultur, säger Kicki Jaballah och fortsätter:

– Samhället byggs inte bara av ingenjörer, alla behövs. Vi ser att konsult och IT-branschen är snabba och vill attrahera eleverna och många av ungdomarna gillar det men det finns även flera som gillar konst.

Praon pågår i fyra dagar med start i vecka nio. Först ska cv:n slipas.

– Eleverna får välja tre företag som de är nyfikna på. Förra året hade vi en deadline för ansökningarna som spräcktes direkt. Eleverna var så noga och ville verkligen skicka in en perfekt cv. Det var fantastiskt, säger Kicki Jaballah.

Nytt för i år är bland annat Försvarsmaktens deltagande. Och att det är uppskattat märks av suset genom publiken.

Ett poppis bageri, ett historiskt museum, fina Förebilderna och trendiga klädmärken är bara några av alla de företagen som gör sitt bästa för att sticka ut:

”Kom till oss!” ”Hoppas vi ses!” ”Vi behöver er!”

Vi är GBG