Trenden: Mopedbilen tar över i söder

Den har blivit storstans epatraktor och alla 15-åringars dröm. Mopedbilen har på kort tid blivit till det trendiga bland ungdomar i Göteborgs rikare delar.

  • Publicerad 06:09, 8 jun 2019

Kör du bil så har du nog sett dem i trafiken, om inte kanske du kör en själv eller drömmer om att ha en.

Mopedbilen har exploderat i popularitet bland dagens 15-åringar och är på väg att konkurrera ut både moped, epa- och A-traktor.

Henrik Lundberg och Niklas Svahn på Metrobil i Göteborg är en av få återförsäljare av märket Aixam i göteborgsområdet och de har märkt av den kraftiga efterfrågan på mopedbilar. Under första kvartalet i år ökade försäljningen med hela 39 procent.

– Det har ökat lavinartat. I alla kretsar är det inte helt okej att komma med en epa, då är det det här som gäller, säger Niklas Svahn.

De två tyngsta spelarna på mopedbilsmarknaden är märkena Ligier och Aixam som tillsammans äger ungefär 90 procent av marknaden. De sista tio procenten delas av märkena Casalini och Chatenet. Köparna av mopedbilar från de här märken är föräldrar till ungdomar i 15-årsåldern. För det är nog få som anser sig själva ha råd – det lägsta priset för en ny mopedbil ligger i dag på 107 000 kronor.

– Det är i första hand föräldrar till aktiva tjejer och killar som kommer in och köper en mopedbil av oss. Ungdomar som har aktiva liv med skola, sporter och kanske jobb. Föräldrarna köper sig fria från att skjutsa sina barn mellan deras olika aktiviteter, säger Henrik.

Men det har också blivit något av en statussymbol för vissa. De båda poängterar att det inte är den billigaste varianten av mopedbil de säljer mest av. Många av köparna vill ha en högre standard på sin mopedbil där lyxtilläggen spelar stor roll.

– Det inte den billigaste för 107 000 vi säljer mest av. Utan de som köper vill ha skinnklädsel, backkamera, bluetooth med mera, säger Henrik.

Den ökande efterfrågan driver även upp mopedbilens andrahandsvärde. I jämförelse med en vanlig bil står sig mopedbilen bättre på marknaden.

– På tre år faller värdet på en mopedbil cirka 20 procent och detta beror på att det finns så många som inte vill betala de 107 000 kronorna för en ny.

De tidigare ungdomsåkdonen epan och A-traktorn hotas nu i vissa kretsar av mopedbilen menar Henrik och Niklas. Att den är besiktningsfri som epan tidigare var, att det i vissa kretsar inte är socialt accepterat att köra en epa eller A-traktor och att intresset för att meka med bilar är på väg bort bland ungdomar är faktorer de menar talar för mopedbilen.

– När jag var i den åldern hade jag ett intresse för bilar och tyckte det var roligt att meka men i dag är det inte självklart, Niklas tillägger:

– Det går inte att ha tummen mitt i näven och ha en epatraktor, här köper man sig fri från mekandet.

Har vi nått toppen på försäljningen av mopedbilar i Göteborg?

– Vi har inte nått toppen ännu men hur länge det kommer hålla i sig är svårt att säga. Men Jag tror inte att det kommer gå tillbaka. I så fall skulle det krävas en ny trend, avslutar Henrik.

Mopedbilen

Juridiskt sett är mopedbilen en moped och inte en bil. Den har oftast en kabin med två sittplatser.

Hastighet 45 - 50 kilometer i timmen.

En mopedbil får väga högst 400 kilo.

Mopedbilar får köras från 15 års ålder av den som har AM-körkort för moped klass 1.

De behöver inte genomgå kontrollbesiktning och är inte belagda med fordonsskatt.

I Göteborgs kommun finns det 142 registrerade mopedbilar och 117 som är i bruk.

Källa: Transportstyrelsen.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se