I dagsläget finns det fyra olika elsparkcykelföretag representerade på gatorna i Göteborg. Voi, Tier, Lime och nykomlingen Wind som kom i november 2019. Tier och Lime lanserades i Göteborg under våren 2019 medan Voi var först ut då de kom i augusti månad 2018.

Elsparkcyklarna har på kort tid blivit populärt hos göteborgarna och en stadsguide gjord av företaget Voi visar att det gjordes över 500 000 resor i Sveriges näst största stad under 2019. Vilket kan jämföras med Stockholm där över 2,5 miljoner resor gjorts och Malmös över 300 000 resor. Ett antal som Vois Nordenchef Eric André tror kommer att öka under de kommande åren.

Sedan Voi startades i Sverige 2018 har över 14 miljoner människor i hela Europa åkt med oss, ett bevis för att el-scootrar börjat hitta en naturlig plats i samhället som ett alternativ till korta bilresor i innerstaden och ett komplement till buss, tåg och tunnelbana, säger han.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/elsparkcykel-har-ar-reglerna-du-borde-ha-koll-pa/repsgy!Pz0YQILSPioyfjA2EtGQJw/

Malin Månsson är cykelstrateg vid trafikkontoret på Göteborgs Stad och när hon tidigt i höstas fick ta del av Voi, Tier och Limes rapporter kunde hon se att det gjorts många resor under det första halvåret av 2019.

Känslan vi fick när vi läste var att det hade varit väldigt många resor. Runt 14 tusen resor per dag med elsparkcyklarna. Vilket kan jämföras med vanliga cykelresor där det görs runt 100 tusen resor varje dag, säger Malin Månsson.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/nu-skarps-reglerna-for-elsparkcyklar-i-goteborg/repsjr!K@3VLRMteyD5qCIZsEdk@A/

Stadsguiden visar att flest antal resor görs på fredagar och lördagar och att måndagar är den minst populära dagen. Majoriteten av resorna påbörjas och avslutas vid stora knutpunkter för kollektivtrafik som Korsvägen, Domkyrkan och Kungsportsplatsen. Genomsnittslängden på göteborgarnas resor med Voi:s elsparkcyklar var två kilometer.

Malin Månsson säger att hon märkt av att antalet resor har minskat under de senaste månaderna och hon tror att vädret är en stor anledning till detta. Men elsparkcykelföretagen kommer att ha cyklar utplacerade i Göteborg året om, även under snöfall.

Vid snöfall begränsar vi området där det går att åka Voi och vi bevakar hela tiden vädret. Vid kraftiga snöfall sätter vi våra användares säkerhet först, då el-scootrarna försätts i sleeping mode och samlas in från gatorna så snabbt som möjligt, säger Eric André.

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/i-dag-lappas-felparkerade-elsparkcyklar-i-goteborg/repsjo!0juG0kLo9UcX4AVj12gKpA/

Vi har försökt få kontakt med Lime, Tier och Wind för att ta del av liknande statistik men de har inte återkommit.