Larmar. Caroline Borgvall och sonen Malte, 7 år, cyklar över korsningen Lillhagsvägen/Finlandsvägen varje dag för att komma till Fridaskolan. Caroline anser att mycket behöver göras för att korsningen ska bli helt säker. Foto: Lovisa Hansson

Trots löften: Farliga korsningen inte säkrare

Trånga passager, förvirrande vägmarkeringar och utebliven bom. Trots löften om en säkrare korsning Lillhagsvägen/Finlandsvägen har situationen inte förbättrats anser närboende. "Känns som att de bara har lappat och lagat", säger Caroline Borgvall.

  • Publicerad 11:20, 8 nov 2021

Tyvärr tror jag att det är många föräldrar som väljer att skjutsa sina barn med bil även fast de bor i närheten.

Efter den allvarliga olyckan vid korsningen Lillhagsvägen/Finlandsvägen i mars, då ett tåg körde på en buss som fastnat på spåret, utlovade Göteborgs stad och Trafikverket att korsningen skulle bli säkrare.

Åtgärderna presenterades i juni. Men flera månader senare upplevs korsningen fortfarande som farlig av trafikanter.

– Enligt mig skulle man behöva gå tillbaka till ritbordet och göra om allt. Först då kanske den här korsningen blir säker. Nu känns det som att man bara har lappat och lagat.

Efter allvarliga olyckan – nu ska korsningen åtgärdas

Det tycker Caroline Borgvall som bor i Hisings Backa. Varje morgon cyklar hon eller hennes man över korsningen med sjuårige sonen Malte till Fridaskolan där han går.

– Det jag tycker är illa är att man vetat om problemen så länge, säger Caroline.

Hon refererar till att Trafikverket, då Vägverket, år 2004 skrivit att det var "olyckligt" att korsningen inte byggts om så att tåg- och vägtrafik kunde framföras oberoende av varandra. Det har Göteborgs-Posten tidigare berättat om.

Efter olyckan var det flera närboende som gick ut i olika medier och berättade att de försökt påtala den farliga trafiksituationen för Trafikkontoret som ansvarar för bil-, cykel-, och gångvägen samt för Trafikverket som ansvarar för järnvägen.

Införde svängande huvudled

I somras inleddes ett arbete med att åtgärda korsningen.

Först gjordes den om till en svängande huvudled där bilister som kommer från Finlandsvägen har företräde när de ska svänga vänster, norrut på Lillhagsvägen. Det för att förhindra att fordon fastnar på tågspåren i väntan på sin tur att svänga.

– Men för de som är vana att köra i den här korsningen är det en stor omställning. Jag har märkt att det ofta blir en förvirring över vem som har företräde, att folk tvekar och inte vet hur de ska köra. Det skapar en osäker trafiksituation.

För cyklister har den största inverkan varit att man valt att ta bort den norra cykelpassagen i korsningen. Det innebär att cykeltrafiken som förut varit enkelriktad, nu får mötande trafik. Trots det är inte markeringen i vägbanan uppdaterad.

– Jag har fått svar från Trafikverket att vägbanan ska målas om. Men det kommer att ta två till tre veckor till och det har varit så här sedan i somras, säger Caroline.

Refug stoppar upp

Mitt i cykelbanan måste även cyklisterna ta sig över till de gåendes bana, då en nybyggd refug placerats mitt i cykelbanan. I refugen ska en ny bom placeras. I nuläget finns det bara en bom på ena sidan av järnvägsspåren, trots att trafiken nu är dubbelriktad. Det har lett till farliga situationer.

– Malte och hans pappa hamnade en gång på olika sidor av tågspåren när tåget kom. Det var väldigt obehagligt och jag vet att det har hänt andra föräldrar och barn, berättar Caroline.

– Det var läskigt, säger Malte.

Bommen skulle ha varit på plats i somras, men enligt information som Caroline fått från Trafikverket så kommer den dröja.

– De svarade att de räknar med att bommen är på plats innan året är slut och att de sänkt tågens hastighet genom korsningen från tidigare 130 km/h till 60 km/h.

Fler åtgärder väntas 2023

På sikt vill Caroline att hennes son själv ska kunna cykla till skolan. Men så som situationen ser ut nu, är det inte aktuellt.

– Nej, det känns inte alls säkert. Och tyvärr tror jag att det är många föräldrar som väljer att skjutsa sina barn med bil även om de bor i närheten, säger Caroline Borgvall.

Trafikkontoret har aviserat att korsningen kommer att bli signalreglerad år 2023. Samma år ska Trafikverket förse korsningen med säkrare bommar som täcker hela vägbanan.

Åtgärder i korsningen efter olyckan:

• Väjningsförhållandena i korsningen förändrades så att det blev en svängande huvudled från Finlandsgatan och norrut på Lillhagsvägen. Enligt Caroline Brogvall råder det ofta tveksamhet vem som har företräde vilket leder till en osäker trafiksituation.

• Vägbulor byggdes i båda riktningar för att se till att låga hastigheter hålls.

• Norra gång- och cykelpassagen över Lillhagsvägen och järnvägsspåren har stängts av.

• En till järnvägsbom skulle sättas på plats vid den södra gång- och cykelpassagen. Skulle varit på plats i sommar, men har fortfarande inte levererats.

Källa: Vårt Göteborg

Visa merVisa mindre

Vi är GBG