Olyckorna har minskat samtidigt som resorna ökat. Foto: Tomas Nyström

Trots ökat resande – spårvagnsolyckorna minskar

Trots att resorna blivit fler har spårvagnsolyckorna minskat. Men Västtrafik anser att man fortfarande har mycket att arbeta med.

  • Publicerad 09:02, 4 jun 2018

Läs också: Hela listan: Här sker flest olyckor

Spårvagnsolyckorna har minskat med lite mer än 20 procent de senaste tio åren, trots att trafiken ökat mellan 2013 och 2017, enligt statistik från Göteborgs Spårvägar.

– Anledningen är fokuset på trafiksäkerhet. Sett till helheten i kollektivtrafiken har vi en minskning i antalet olyckor. Vilket är positivt, säger Anders Larsson, säkerhetsansvarig på Västtrafik.

Men trots att olyckorna minskat överlag sticker vägtrafikolyckorna ut under vintermånaderna. Det rör sig ofta om smärre skrapskador på bilar, enligt Ulf Blomqvist, trafiksäkerhetschef på Göteborgs Spårvägar.

– Det beror kanske på att man inte plogat tillräckligt långt in mot trottoaren så att bilarna står parkerade långt ut mot spåret.

För att öka trafiksäkerheten som helhet arbetar Göteborgs Spårvägar systematiskt utifrån det regelverk man fått av Transportstyrelsen, enligt Anders Larsson.

Men enligt honom är det det mer samverkan mellan olika myndigheter och trafikföretag som behövs för att öka trafiksäkerheten ytterligare.

En annan åtgärd för att minska spårvagnsolyckorna ligger hos resenärerna.

– Det är ett egenansvar att man är uppmärksam när man befinner sig i en trafikmiljö där spårvagnar, bussar och bilar är inblandade. Man bör inte ha hörlurar på sig. Det kan plötsligt komma en tungt, svårstoppat fordon, säger Anders Larsson.

Olyckstyper

Kollision: Sammanstötning mellan spårvagnar

Vägtrafikolycka: Sammanstötning på gatuspår mellan spårvagn och personbil, lastbild, buss, cykel, moped eller motorcykel.

Påkörning: Sammanstötning med föremål (viltolyckor inkluderat).

Plankorsningsolycka: Sammanstötning på särskild banvall i korsning i plan mellan väg och spårväg som är anlagd på särskild banvall.

Spårvagnsolyckor de senaste tio åren

2008: 489 Olyckor. 263 Lindrigt skadade. 8 Allvarligt skadade. 0 Omkomna.

2009: 477 Olyckor. 271 Lindrigt skadade. 8 Allvarligt skadade. 2 Omkomna.

2010: 449 Olyckor. 183 Lindrigt skadade. 13 Allvarligt skadade. 4 Omkomna.

2011: 379 Olyckor. 191 Lindrigt skadade. 21 Allvarligt skadade. 0 Omkomna.

2012: 384 Olyckor. 120 Lindrigt skadade. 6 Allvarligt skadade. 3 Omkomna.

2013: 386 Olyckor. 130 Lindrigt skadade. 8 Allvarligt skadade. 0 Omkomna.

2014: 420 Olyckor. 129 Lindrigt skadade. 18 Allvarligt skadade. 1 Omkommen.

2015: 421 Olyckor. 128 Lindrigt skadade. 26 Allvarligt skadade. 0 Omkomna.

2016: 384 Olyckor. 93 Lindrigt skadade. 9 Allvarligt skadade. 1 Omkommen.

2017: 382 Olyckor. 91 Lindrigt skadade. 11 Allvarligt skadade. Omkommen.

Källa: Göteborgs Spårvägar

Olyckor per månad

2017

Juni: 38

Juli: 31

Augusti: 40

September: 47

Oktober: 66

November: 63

December: 60

2018

Januari: 53

Februari: 43

Mars: 63

April: 50

Maj: 45

Källa: Göteborgs Spårvägar

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Vi är GBG

    Vi är GBG