Tunnelbygget: Vi blir klara i god tid

2021 ska överdäckningen av Götaleden vara klar. Men projektledaren tror att de är klara i god tid innan dess – trots flera utmaningar som sätter projektet på prövning varje dag.

  • Publicerad 05:30, 26 sep 2018

Tusentals frigolitblock ligger prydligt staplade runt arbetsplatsen vid Centralstationen.

– Det är ungefär 90 meter lera här där vi står nu och för att höja marken så vill man inte lägga på extra mycket last. Då vill man ha ett lättare material och då är frigolit, eller cellpast som vi kallar det, mycket bra, säger projektledaren Marika Åkerman.

Göteborgsleran är en av fyra stora utmaningar projektet vid Götaleden har haft med sig sedan starten.

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

55 000 fordon varje dag

– Det andra är att vi har ett väldigt trångt arbetsområde där vi måste jobba mycket med logistiken. Det tredje är utmaningen med att det kör 55 000 fordon precis förbi oss varje dag. Det fjärde är samordningen. Vi, Västlänken, Hisingsbron och kvarteret Platinan, som ska bygga bland annat kontor och hotell, samsas precis bredvid varandra. Det kräver mycket planering och samordning, säger Marika Åkerman.

Det finns flera anledningar till att E45:an byggs om. Trafiksituationen ska bli säkrare och Centralenområdet ska knytas närmare Gullbergsvass utan att delas av motorvägen. Leden ska också anpassas till nya Hisingsbron, Bangårdsviadukten och Marieholmsmotet och nedsänkningen ska förbättra miljön i centrum och skapa ytor för stadsutveckling.

Läs också: Västlänken avbryter arbetet i Götatunneln

Halvvägs in

Projektet med överdäckningen av Götaleden startade med en förstudie 2009. Sedan 2015 pågår den fysiska ombyggnaden och i november är man halvvägs.

– Vi ligger bra till. Vi har en sluttid på juni 2021. Som det ser ut nu kommer vi bli klara i god tid innan dess och vi jobbar också hårt för det för att minska påverkan för trafikanterna, säger Marika Åkerman.

Vad gör ni just nu?

– Just nu jobbar vi jättemycket med tunneln och färdigställandet av det norra tunnelröret. Det som är viktigt för oss är att få klart tunneln borta vid Kämpegatan för i november ska vi ha trafik ovanpå tunneln där.

Öppnar om ett år

Redan i november nästa år kommer det norra tunnelröret att börja användas med dubbelriktad trafik. När allt är färdigt är det en tunnel i varje riktning med en service- och evakueringsgång mellan.

Göta älvbron är egentligen den enda anledningen till att Gullbergstunneln inte byggs ihop som en förlängning av Götatunneln direkt. Först efter att Göta älvbron rivs, 2022, kan delen mellan Götatunneln och Gullbergstunneln också täckas över, vilket Göteborgs stad har tankar på.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG