MOPEDISTER. Foto: Jorgen Pettersson

Unga mopedister retar Öckeröborna – igen

Störande mopedåkning på Öckerö förargar öborna. Nu skickas ett mopedbrev ut till alla föräldrar till barn i årskurs 8 - i år igen.

  • Publicerad 09:48, 25 mar 2019

Ett återkommande vårtecken på Öckerö är att mopederna kommer fram och med dem störande buskörning. För att motverka detta skickar Öckerö kommun i år igen ut ett mopedbrev till alla föräldrar till ungdomar som fyller 15 år.

– Vi har gjort det i ett antal år nu men det är svårt att mäta om det ger effekt men vi hoppas såklart det, säger Lukas Van der Heiden, säkerhetssamordnare, Öckerö kommun.

Problemet är att många ungdomar inte alltid följer de reglar och lagar som gäller vid mopedkörning.

– Ett fenomen på Öckerö är att en liten skara gillar att köra utan ljuset på, vilket medför stor risk för dem själva. De plockar även bort ljuddämparen så att det låter jättemycket. Det kan handla om gäng uppåt ett tiotal ungdomar som kommer körande så, säger Mikael Antonsson, kommunpolis Lundby och Öckerö.

I mopedbrevet vill kommunen trycka på de konsekvenser som kan uppstå om en ungdom åker fast på en trimmad moppe eller kör berusad. Polisens arbete handlar också mycket om att informera föräldrar och ungdomar om följderna; förutom att allvarliga olyckor kan ske gäller inte heller försäkringen eller mopedens garanti vid trimning. Åker man fast blir det också svårt att få körkortstillstånd för att övningsköra.

– Mopedåkning var en del av förra årets medborgarlöfte. Det är inte uppfyllt än och planen är att fortsätta arbeta aktivt mot det.

Mikael Antonsson vill ändå poängtera att de flesta sköter sig där ute och att hjälmanvändning och säkerhetstänket oftast är högt.

– Det är en liten klick som tycker att det är kul att köra fort, trimma sina mopeder och att det låter högt.

Regler för mopeder

Gemensamt för samtliga modeller är att både förare och passagerare som åker moped ska använda godkänd hjälm (moped klass I = E- eller SIS-märkt)

Moped klass I:

En EU-godkänd moped, känd som ”EU-moppen”, konstruerad för att köras i högst 45km/h. Denna moped måste vara registrerad och får köras på vägren eller körbana, inte på cykelväg, motorväg eller motortrafikled. Det ska framgå av registreringsbeviset om man får ha passagerare eller inte. Körkortsbehörighet AM* krävs. Måste vara trafikförsäkrad.

Moped klass II:

Det finns två typer av moped klass II: • EU-godkänd moped konstruerad för högst 25 km/h • Moped godkänd i Sverige enligt äldre bestämmelser, konstruerad för högst 30 km/h. Dessa mopeder måste ännu inte vara registrerade. De ska normalt framföras på cykelväg, eller på vägren/vägbana om inte cykelväg finns. Man får ha passagerare om mopeden är byggd för det. Förarbevis krävs. Ska vara trafikförsäkrad.

* AM är en körkortsbehörighet för moped klass I och klass II, Traktor a, motorredskap klass II.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG