Elsparkcykel. Nu ska trafikkontoret hitta en lösning på de hatade och älskade elsparkcyklarna. Karin Pleijel (MP) tror inte att ett förbud är rätt väg att gå. Foto: Mostphotos

Uppdraget: Styra upp elsparkseländet

Nu ska elsparkcyklarna styras upp. Det fattade Göteborgs politiker i dag beslut om och ger trafikkontoret i uppdrag att påbörja en dialog med företagen.

  • Publicerad 17:30, 13 jun 2019

Totalt finns det tre elsparkcykelföretag i Göteborg och sedan de intog staden har sparkcyklarna blivit till en vattendelare bland göteborgarna. Men nu har det missnöje som finns bland många uppmärksammats av Miljöpartiet, Vänsterpartiet och Socialdemokraterna som tillsammans utformat ett förslag som klubbades på dagens trafiknämndsmöte.

– Göteborgare ska inte behöva vara rädda för elsparkcyklarna när de är ute och går eller cyklar. Personer med funktionsnedsättning ska kunna ta sig fram säkert och inte riskera att skadas. Samtidigt vill vi gynna ny teknik och innovativa lösningar som skapar fossilfria transporter. Det säger Karin Pleijel (MP), andre vice ordförande i trafiknämnden och kommunalråd i opposition som tagit initiativet i frågan.

MP lyfter cyklarnas positiva sidor med kortare restider, att de kan avlasta kollektivtrafiken och att de har en mycket mindre miljöpåverkan jämfört med bilar. I och med det klubbade förslaget får trafikkontoret i uppdrag att ta fram en överenskommelse med företagen som hyr ut elsparkcyklar.

Vad är det ni vill att trafikkontoret ska göra nu?

– Man kan titta på Stockholm som har skapat avtal med leverantörerna och upprättat så kallade "hotspots" där man inte får köra, områden där man inte kan parkera cykeln och områden där parkering uppmuntras. Det finns även något som kallas geofencing där fordonet endas kan köras i en viss hastighet, säger Karin Pleijel.

Vissa städer har endast sett elsparkcyklarna som en plåga och helt förbjudit dem men Karin Pleijel menar att det inte är något alternativ för Göteborg.

– Vi ser att det finns många positiva sidor av elsparkcyklarna och jag tror de är i tiden. I framtiden tror jag vi kommer se fler liknande delningstjänster, behovet att äga sitt fordon kommer bli mindre, säger Karin Pleijel.

Karin Pleijel (MP). Foto: Catharina Fyrberg

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se