Vägföreningens ilska mot snabba elskotrarna

Styrsös vägförening säger nej till elskotrar. Nu har en debatt blossat upp bland öns boende kring hur vida vägföreningen gör rätt i att förbjuda skotrarna eller inte.

  • Publicerad 06:33, 19 okt 2019

LADDA NER VÅR APP: Iphone Android

På Styrsö gäller en maxhastighet för alla fordon på 30 kilometer i timmen och bilar är inte tillåtna bortsett från ett fåtal undantag. Ett populärt färdmedel på ön är golfbilar men de senaste åren har en rad nya eldrivna fordon kommit ut på marknaden.

Nu skärps reglerna för elsparkcyklar i Göteborg

Inne i Göteborg pågår en helt annan debatt om de hatade och älskade elsparkcyklarna men nu gäller det alltså elskotrar. Den typen som vid första anblick liknar elsparkcykeln, men skotern är utrustad med en sadel och har en mycket starkare effekt – på omkring 1 000 watt.

– Vägföreningen har valt att säga nej till elskotrarna. Dels för att de inte är typbesiktigade så vi vet inte vad de klassas som för fordon. Dels har de inte heller någon maxhastighet som elsparkcyklarna inne i Göteborg, säger Gustaf Asplund, ordförande i Styrsös vägförening.

"Ingen lekstuga"

Han menar att det i första hand är barn och ungdomar som kör elskotrarna och att många föräldrar ställt sig på andra sidan i debatten.

– Det här är ingen lekstuga – det här är en ö med trafik som kan vara livsfarlig, ungdomarna som kör dem är i många fall inte ens 15 år. Vi vill inte se dem på öns vägar, säger Gustaf Asplund.

På Transportstyrelsen har de den senaste tiden fått ta emot många frågor om de nya fordonen. Hans Cassepierre, utredare på Transportstyrelsen, menar att de här elfordonen kanske inte ens får köras på ägarens egen tomt.

– Elsparkcyklarna i Göteborg klassas som en elektrisk cykel utan trampor men för att göra det får den max ha en motorkraft på 250 watt och en maxhastighet på 20 kilometer i timmen. Om man väljer att bygga ett fordon som går utanför de ramarna kan man säkert säga att det inte är någon cykel utan något annat. En moped klass 1 får gå i max 45 kilometer i timmen men då finns också flera andra föreskrifter den måste uppfylla, säger Hans Cassepierre.

Måste vara trafikförsäkrad

Skulle de klassas som moped klass 1 finns en rad andra föreskrifter de också måste uppfylla för att få köras i trafik. Den måste vara registrerad, ha registreringsskylt och vara trafikförsäkrad. Uppfyller den inte dessa krav får den endast köras på ett godkänt inhägnat område.

– För att man ska förstå vad som krävs för att något ska räknas som ett inhägnat område kan man tänka sig Landvetter. Deras landningsbana som har stängsel runt sig och är ganska svår att ta sig in på för obehöriga räknas inte som ett inhägnat område. Detta på grund av att det händer att flygpassagerare vid påstigning går inne på området. Så egentligen duger inte ens din egen tomt till att uppfylla kraven och verkligen inte en ö med enskild väg, säger Hans Cassepierre.

Han tipsar ägarna till fordonen att se över hur deras försäkringsbolag ställer sig till elskotrarna.

– Som privatperson har man ganska stor skyldighet att ta reda på vad som gäller för fordonet man kör, det kan bli dyrt.

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se