Sofia Magnusson tar in väggbonaden i det moderna hemmet. Foto: Gabriel Tjulander

Väggbonaden återigen på tapeten

Hon moderniserade broderiet och gav väggbonaden en renässans. Sofia Magnusson från Hovås såg potentialen i den gamla konsten – nu gör hon succé.

  • Publicerad 16:47, 8 mar 2019

En stor kuk är klen tröst i fattigt hem.

Handarbete är något som kommit starkt de senaste åren, allt fler försöker slita sig från skärmen och finna lugnet i något analogt och kreativt.

Det var exempelvis inte länge sedan alla skulle ha en färglägg-innanför-linjerna-bok för vuxna.

Och i vågen av pyssellustan har korsstygnet fått en renässans och även den gamla väggbonaden. Sofia Magnusson från Hovås driver i dag företaget The Folklore Company och lever i dag på folks kärlek till broderier.

– När jag började titta på den här idén så insåg jag hur föråldrad den här branschen var. Jag började titta på vad det fanns för möjligheter, vad det fanns för marknad och om folk kommer att spendera pengar på den här branschen, säger Sofia Magnusson.

Idén väcktes hos Sofia när hon själv ville skapa en egen väggbonad med en textrad från Neil Young och hon upptäckte hur svårt det var.

– Möjligheten att kunna göra ett eget mönster på ett snabbt och enkelt sätt på nätet fanns inte då. Man kan ju beställa en kopp med en bild av sin hund på och få den dagen där på så jag tänkte hur svårt kan det vara att göra något liknande med broderi, berättar Sofia.

År 2014 lanserade Sofia sin första produkt, möjligheten att kunna designa sitt eget mönster och få ett gör det själv-kitt skickat hem till sig. I dag kan även den som bara vill ha en fin bonad på väggen men skippa pysslet beställa färdiga bonader.

– Den första tiden hade jag broderimaskinen i garaget och jobbade med det på kvällar och helger men 2016 ställdes jag inför valet att antingen lägga ned eller satsa helhjärtat.

Sedan dess har företagit vuxit, i dag är de fem anställda och de har kunder som Camilla Läckberg och Jenny Strömstedt.

Jenny gav en i present till Lars GW i programmet Brottsjournalen och Camilla Läckberg gick ut på twitter och efterlyste en bonad med texten "En stor kuk är klen tröst i fattigt hem".

– Folk gillar under bältet-texter, vi får ganska många beställningar av den typen, säger Sofia.

Nu laddar de upp inför internationella kvinnodagen den 8 mars med broderimönster med mycket girl power.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt!

Comments powered by Disqus.

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG