Vardag på två hjul inga problem för trebarnsfamiljen

Att cykeln ska vara norm och trevligare cykelleder. Det önskar familjen Agnesson Einald som pendlar mellan Hönö och Majorna i ur och skur på cykel.

  • Publicerad 05:30, 16 maj 2022

Ett cykelekipage brer ut sig på innergården i Majorna. Det är familjen Agnesson Einald som har parkerat, nyss hemkomna från Hönö där de tillbringar helger och lov. Med en rejäl låda fram och en släpvagn bak har cykeln gott om plats för tre barn och packning. 

Att cykla överallt är numera vardag för familjen.

– Sälj bilen, det löser sig! 

Tonen är skämtsam men John Agnesson menar egentligen allvar.   

För samtidigt som han vet att bilen är nödvändig för många familjer, har han själv gjort exakt det – sålt bilen. Han lever tillsammans med Hanna- Kristin Einald och deras tre barn ett vanligt småbarnsliv. 

– Jag gick från att vara biltokig sedan barnsben och 15 år som maskiningenjör på Volvo Lastvagnar till att säga upp karriären och byta bilen mot en cykel, säger han. 

"Bilismen, en snara som dras åt"

Det var för åtta år sedan men livsförändringen gick inte över en natt.

– Jag startade en cykelaffär på Hönö som en hobby och drogs mer och mer åt det hållet. Tills slut kunde jag inte jobba kvar på Volvo längre. 

Han kände att bilindustrin aldrig kan bli hållbar oavsett omställningen till el.

– Trots miljömål är bilismen en snara som dras åt mer och mer. Bränsle kommer att bli dyrare, tillgång på plåt och mineraler kommer att bli problematisk. 

Hanna-Kristin har aldrig känt ett behov av bil. 

Från hyresrätten i Majorna pendlar hon – på vanlig cykel – till läkarjobbet på en vårdcentral i Krokslätt. John som vardagspendlar till Hönö cyklar på el.

– Vår lådcykel är närmare en bil än en cykel för oss, förutom att den inte smutsar ner, inte kostar och inte förslappar som en bil, säger han.

Cykelstaden Göteborg får godkänt av familjen. Men de vill se bättre förvaringsplatser och önskar ett skifte från bil som norm i stadsutvecklingen. Cykelleder, en bit bort från vägar vore också uppskattat för att slippa buller och stank.

"Som vinterbad"

Förutom miljöaspekten är hälsoeffekterna minst lika viktiga. Tiden på cykeln omvandlas till vardagsmotion i ur och skur.

– Det är ingen uppoffring för oss att cykla. Det är ofta rädslorna som håller en fast i ett beteende och man ser inte möjligheterna om man inte testar, säger Hanna Kristin.

De liknar det med trenden att vinterbada.

– Plötsligt vågade alla slänga sig i iskallt vatten och dessutom njuta av det.

Ett par gånger om året hoppar familjen trots allt in i en lånad bil, för långväga besök hos släkten.

–  Även om barnen gör revolt kommer de ha med sig att det går att leva utan bil. Då blir valet lättare när de själva är vuxna. Det är en fin sak att ge sina barn.

Klimatmål: Göteborg ska vara en ekologiskt hållbar stad 2030

Det övergripande målet är uppdelat i tre miljömål.

1. Naturen: Göteborg ska ha en hög biologisk mångfald.

Delmål - Göteborgs Stad ska:

Sköta skydda arters livsmiljöer så att naturvärdena utvecklas.

Arbeta för renare hav, sjöar och vattendrag.

Öka den biologiska mångfalden i stadsmiljön

2. Klimatet: Göteborg ska ha ett klimatavtryck som är nära noll.

Delmål - Göteborgs Stad ska:

Minska energianvändningen i bostäder och lokaler.

Producera enbart energi av förnybara källor.

Minska klimatpåverkan från resor och transporter.

MInska klimatpåverkan från inköp.

3. Människan: Miljömål: Göteborgarna har en hälsosam livsmiljö.

Delmål - Göteborgs Stad ska:

Minska användningen av skadliga ämnen.

Säkra en god luftkvalitet för göteborgarna.

Minska buller för göteborgarna.

Säkra  tillgången till grönområden och nyttjar ekosystemtjänster.

Visa merVisa mindre

Cykelstaden Göteborg

I mars 2015 antog trafiknämnden Cykelprogram för en nära storstad 2015–2025 med två mål:

1. År 2025 har antalet cykelresor tredubblats frrån år 2011.

2. År 2025 tycker tre av fyra göteborgare att Göteborg är en cykelvänlig stad.

Bokslut cykelåret 2021: Efter ett par år med ökat cyklande sjönk det kraftigt under 2021. Den största orsaken tros vara att rekommendation om att arbeta hemma. Men under året har el-cyklandet forsatt att öka kraftigt.

Aktuella investeringsåtgärder för cykel 2022:

Under 2022 pågår planering för utbyggnad eller ombyggnad av nedan cykelstråk.

1. E20/Fräntorp delen Billerudsgatan – Gränsvägen, pendlingscykelbana, 860 meter.

2. Björlandavägen delen Toleredsgatan – Swedenborgsplatsen,pendlingscykelbana, 1700 m

3. Kungsladugårdsgatan, delen Högsbogatan-Ståthållaregatan, etapp 1 (längs den östra sidan av gatan), pendlingscykelbana, 470 m.

4. E20 Olskroken – Munkebäck, delen Olskroksgatan till Colliandersgatan, pendlingscykelbana, 540 m

5. Engelbrektsgatan delen Aschebergsgatan - Kungsportsavenyen, övergripande cykelbana, 400 m

6. Agnesbergsvägen delen Sandspåret-Göta älv, pendlingscykelbana, 330 m.

Källa: Göteborgs Stad

Visa merVisa mindre

Krönikor

Axelsson: Så blev nationaldagen röd

Krönika Tradition. Sparkade ut annandag pingst Början på året, vår och vinter, kryllar det av röda dagar i almanackan. Men så har det inte alltid varit. Helgdagar ha tillkommit och tagit bort under åren. Vårt senaste tillskott är nationaldagen.måndag 6/6 11:10

Konsumentfrågan

Så gör du om ditt bagage skadas på flyget

Konsument Konsumentfrågan: Flyg, telefonförsäljare, husdjur Vad gör man bagaget från flyget är skadat, måste man verkligen prata med telefonförsäljare och vad gäller vid köp av husdjur från uppfödare nu när nya konsumentköplagen trätt i kraft?...onsdag 22/6 15:04

Debatt

Robert Hannah (L): ”Svensk- heten känner ingen hudfärg”

Debatt Debatt. Nya svenskar behöver mer än en ceremoni med jordgubbstårta. Det menar liberala riksdagsledamoten, med rötter i Tynnered, Robert Hannah.onsdag 8/6 12:44