Allvarliga brister. Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd bryter avtalet med Angered Care. Foto: Michael Erhardsson

Vårdcentral blir av med avtal efter allvarliga brister

På måndagsförmiddagen beslutade Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd ​att säga upp avtalet med en vårdcentral i Angered. – Eftersom det gäller fara för patienterna går vi in och agerar så fort som möjligt, säger Johan Fält (M), nämndordförande.

  • Publicerad 15:01, 6 nov 2017

Det var på ett extrainkallat möte på måndagsförmiddagen som Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd beslutade att med omedelbar verkan säga upp avtalet med vårdcentralen Angered Care. Detta efter att en uppföljning visat på såpass allvarliga brister i vården, bemanning och journalföring att patienternas säkerhet äventyrats. Det berör både verksamheten i stort och BVC.

– Det var en enigt beslut. Hade det enbart rört sig om exempelvis ekonomiska brister hade det inte varit lika bråttom, men här bedömde vi att det var fara för patienterna, säger ​Johan Fält, ordförande i Göteborgs hälso- och sjukvårdsnämnd.

Bristerna har bland annat uppmärksammats av IVO (Inspektionen för vård och omsorg).

Enligt Ulla Berggren, regionutvecklare och ansvarig för teamet som jobbar med fördjupade uppföljningar på Koncernkontoret, har Angered Care generellt haft höga vårdvolymer och låg bemanning.

– På ett år hade man i genomsnitt 18 000 vårdtillfällen, vilket är tre gånger så många som andra vårdcentraler i motsvarande storlek. Det är alldeles för många i relation till antalet läkare och annan vårdpersonal.

Hon menar att vårdcentralen dessutom brutit mot regelverket då man enbart haft personal från bemanningsföretag.

– Man får använda sig av bemanningsföretag, men bara till viss del.

Verksamhetens omkring 4700 patienter ska nu listas om till andra vårdcentraler, i första hand den som ligger närmast ens folkbokföringsadress.

Göteborg Direkt har sökt Angered Care.

Trafiken – minut för minut

KONSUMENT GÖTEBORG

Vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa?

Konsument. Måste jag betala ersättning för leveranshinder och hyra, vad är Konsumentverket och vad är konsumentvägledningen egentligen och vad gäller när flygbolaget ställer in min planerade resa? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 24/5 12:00

DEBATT

DEBATT: "Vi vill att alla skall känna trygghet på sjön"

Kräver lagstiftning om båtkörkort för snabba båtar och vattenskotrar Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Båtunionen, Svenska Kryssarklubben och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive...torsdag 16/7 15:08

KRÖNIKOR

Tjulander: Göteborg Direkt går på sommarlov

Krönika När vi skålade in det nya året hade väl ingen kunnat ana vilken vår och sommar vi stod inför. Året som skulle bli det bästa... fredag 10/7 14:08

QUIZ

Quiz: Vad kan du om din snart 400-åriga stad?

Firar 399 år i dag Idag är det ett år kvar till det stora 400-årsjubiléet för vår stad. Men vem grundade då Göteborg? Och hur gammal är egentligen Götaälvbron? I det här quizet kan du utmana dina Göteborgskunskaper.torsdag 4/6 15:11