ELBILSMÄSSA. Västtrafiks syftet med att ställa ut på elbilsmässan är att rikta ljuset mot kollektivtrafik som det mest hållbara transportmedlet, men också att berätta om deras storsatsning på elektrifiering. Foto: Kristian Risenfors

Västtrafiks kollektivupprop på elbilsmässan

Elbilsrevolutionen pågår. Trots det görs knappt var hundrade bilresa med en elbil. Lars Backström, VD på Västtrafik, slår ett slag för det kollektiva resandet som kommit mycket längre i sitt elektrifierande.

  • Publicerad 06:10, 30 nov 2019

Trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M) Foto: Kristian Risenfors

Vi tycker elbilar är jättebra. Men det är väl framförallt färre fordon som krävs.

– Det är väl som att svära i kyrkan, men det känns inte jättehållbart att alla bilföretag har för avsikt att producera fler fordon framöver än vad de gör i dag. Om det är bra eller inte beror kanske på vilken affärsidé man har, säger Lars Backström vd på Västtrafik.

Han står på Nordens enda elbilsmässa eCarExpo i Göteborg. Åhörarna tittar på varandra ler bekymrat. Runt omkring står framtidens elbilar redo att provköras. Några reser diskret och smyger bort för att ta en närmare titt på Polestar 2.

– Vi tycker elbilar är jättebra. Men det är väl framförallt färre fordon som krävs. En elbil tar lika mycket plats som en vanlig bil och den står också still 95 procent av tiden, säger Lars Backström.

Västtrafik har lånat med sig veteranspårvagnen M1 15 från Ringlinien och ställt ut på mässgolvet.

– Det är en hommage till hållbart, modernt och elektrifierat resande sedan 1902 säger Lars Backström.  

Redan i dag är 45 procent av alla resor med Västtrafik elektrifierade. Om ett år ska den siffran vara 65 procent. Om tio år 100 procent. Den första elfärjan har precis sjösatts, 40 nya spårvagnar är beställda, likaså 45 nya tåg som börjar köra 2021.

– Samtidigt gör vi en stor satsning på våra elbussar. Under nästa år kommer 230 elbussar vara i trafik. Vi kommer att ha i alla fall norra Europas största elbussflotta, säger Lars Backström.  

För andra året i rad har Västtrafik gjort en undersökning av resenärernas trafikvanor och tankar inför framtiden. I årets undersökning framkommer att de allra flesta vill ha mer och bättre kollektivtrafik och färre bilar på vägarna. En färre andel är dock beredda att själva göra avkall på sitt bilkörande. Åtta av tio av vanebilisterna tänker fortsätta att köra lika mycket som i dag, eller mer.

– Det är besvärande. Mer glädjande i årets undersökning är att det börjar kännas mer omodernt att äga sin egen bil, säger Lars Backström.

Stadens högsta politiker i frågan, trafiknämndens ordförande Toni Orsulic (M), håller med om att vi behöver se över hur vi kan resa på ett mer hållbart sätt.

– Samtidigt visar ju undersökningen att man inte kan räkna med att bilen försvinner. Den kommer vara en del av staden. Då måste man även planera för bilens framkomlighet. Vi ser att bilägandet i de centrala delarna av stan minskar. Men så fort du kommer utanför stadskärnan finns inte samma förutsättningar. Bilen kommer vara en del av Göteborg även i framtiden, säger Toni Orsulic (M).

Göteborg blev nyligen vald som en av världens mest bilvänliga städer. Staden är i grunden planerad för biltrafik, vilket gör omställningen till ett mer hållbart resande ännu svårare.

– Det är inte hållbart att fortsätta designa städer för bilens framkomlighet snarare än människans framkomlighet, säger Lars Backström.

I dag går den största delen av kollektivtrafiken rakt igenom staden. Cirkellinjer som inte passerar stadskärnan är på gång.

Frågan är om bilisterna är beredda på att rucka på sin bekvämlighet. Även om elbilsomställningen pågår går det inte att komma ifrån att kollektivtrafiken har kommit längre.

– Ungefär en halv procent av alla bilresor i Sverige görs med elbil i dag. Nästa år kanske det är en procent. Jämför det med Västtrafiks 45 procent som blir 65 procent nästa år, säger Lars Backström.

Göteborgsnöje

Hon gör Filmfestivalens affisch 2021

Nöje "Som göteborgare är det särskilt roligt" Hon är etablerade sedan 90-talet och har väckt uppmärksamhet med bland annat ett upp och nedhängande träd över Drottninggatan i Stockholm. Nu presenteras Göteborgskonstnären Charlotte Gyllenhammar...torsdag 3/12 10:03

Krönikor

Jernberg: Så ger du kritik på ett smartare sätt

Krönika Retorik Kritik kan både vara svårt att ta emot och att ge. Det här ska du tänka på för att kritiken inte ska landa fel hos mottagaren. söndag 29/11 12:10

Konsumentfrågan

Synade min optiker – kan jag ångra mitt köp?

Konsument Konsument Får jag ångra mitt köp efter att jag synat min optiker? Vad gäller om jag köpt en vara över Facebook? Konsumentrådgivare Cassandra Larsson reder ut. söndag 22/11 11:51

Debatt

"Vi måste hitta sätt att binda ihop staden"

Debatt Debatt: Västsvenska Handelskammaren Med Älvstadens utbyggnad har en förflyttning av Göteborgs centrum börjat, här pekas Frihamnen ut som en ny mitt. Nu måste vi ta tag i frågan om hur vi binder ihop staden över vattnet och på Hisingen. lördag 28/11 11:40