Kollektivtrafik. Lars Backström, vd, Västtrafik tror på kollektivtrafiken framöver. Foto: Patrik Olsson

Västtrafiks utmaning: Så ska flera välja kollektivt

Under pandemiåret, 2020 tappade Västtrafik omkring 100 miljoner resor. Nu ser trenden ut att vända. Men för att få tillbaka både gamla och nya resenärer krävs tålamod och nya biljettalternativ.

  • Publicerad 05:30, 10 sep 2021

Det är jätteviktigt att tänka långsiktigt.

– Resandet gick snabbt ner när restriktionerna kom om att jobba hemifrån och undvika trängsel. Men sedan i april i år har vi sett en successiv ökning av resandet, säger Lars Backström, Västtrafiks vd.

Han pekar även på att i juli, när fler restriktioner lättade var försäljningen av enkelbiljetter uppe i samma nivå som år 2019.  

Men utmaningen – att få tillbaka resenärerna och särskilt de som blivit bilister under pandemin – kvarstår.

– Vi och alla trafikhuvudmän i världen har nu en uppgift, och med tanke på FN:s klimatrapport är det angeläget, att när samhället startar om – att vi startar om så hållbart som möjligt.

Västtrafiks resetapp: Hundra miljoner färre resor 2020

Nytänkande

En studie av analys- och teknikkonsultföretaget WSP är inne på samma linje. Resultat visar att om kollektivtrafiken ska förbli stark är det avgörande att förhindra en negativ spiral med minskat kollektivt resande, lägre intäkter och sämre utbud.

– De första åren efter pandemin kommer att vara särskilt kritiska. Det krävs nytänkande när det gäller biljetter, priser och finansieringsmodeller, säger Björn Öhman, mobilitetsexpert på WSP.

Hur ska Västtrafik locka tillbaka resenärerna?

– Vi fortsätter att köra mer trafik för att upprätthålla fysisk distansering under hösten för att våra kunder när de kommer tillbaka ska känna sig trygga. Vi kommer även fortsätta ha trygghetsvärdar och trängselvärdar, säger Lars Backström och tillägger:

– Vi kommer även att lansera en biljett som vänder sig till dem som jobbar några dagar hemifrån och några på arbetsplatsen. Det har vi inte en bra produkt för i dag. Så länge det rekommenderas att jobba hemifrån vill vi inte gå ut med för stora kampanjer men vi kommer säkert ha flera prova på-erbjudanden för att så snabbt som få tillbaka så många som möjligt.

Långsiktiga mål

Lars Backström understryker samtidigt att Västtrafik inte heller nästa år, 2022 räknar med att komma upp i samma nivåer som innan pandemin. Men målen på lång sikt ligger kvar.

– Det är jätteviktigt att tänka långsiktigt, vi kommer få nya tåg och spårvagnar inom en snar framtid. Vi hoppas att vi kan satsa på kollektivtrafiken det är superviktigt för ett ökat hållbart resande.

Finanserna är i nuläget under kontroll trots stora tapp, menar Bäckström.

– På kort sikt kan Västtrafik som bolag hantera ett underskott, det är en ägarfråga men bolaget är solitt. Det kan inte fortsätta så men vi har inte gjort några neddragningar till följd av corona.

Trend. Miljontal delresor per månad 2019, 2020 och 2021. Foto: Västtrafik

Resor jämfört med under och innan pandemin

Resor perioden maj-juli, 2021: 53 miljoner resor

Jämfört med samma period 2020, en ökning på 9 %.

Jämfört med samma period 2019, en minskning på 34 %.

Källa: Västtrafik

Visa merVisa mindre

Krönikor

Därför dansar Knut ut julen

Krönika Tradition. Tjugondag Knut – 13 januari Enligt visan varar julen “än till påska”. Men så länge vill nog ingen ha kvar julpyntet. Historiskt har det i Sverige funnits två datum som sätter punkt för högtiden.torsdag 13/1 10:20

Konsumentfrågan

Kan jag reklamera min frisyr?

Konsument Konsumentfrågan. Kan man reklamera en frisyr man inte är nöjd med, måste man släppa in målaren mitt i vintern och får fotbollsskolan kräva betalning i efterhand? Konsumentrådgivare Cassandra reder ut.tisdag 9/11 16:36

Debatt

"Stärk välfärden rättskedjan och klimatomställningen"

Debatt Politik. Socialdemokraterna inför partikongressen. Sverige och Göteborgsregionen har stora utmaningar. Välfärden – vår gemensamma vård, skola och omsorg – måste bli starkare, tryggheten måste öka och en radikal klimatomställning genomföras. måndag 1/11 13:21