​Omstart. Så här såg det ut när arbetet fick avbrytas förra gången. Foto: Markus Andersson

Ytterligare förseningar för Vasabron

Det redan försenade arbetet med Vasabron har drabbats av ytterligare ett bakslag. Bristfällig spontningskonstruktion har gjort att arbetet måste göras om från grunden.

  • Publicerad 12:05, 26 sep 2018

Turerna kring restaureringen av Vasabron fortsätter. I den ursprungliga planen skulle arbetet vara klart i april i år. Men trafikkontoret upphävde kontraktet med entreprenören eftersom de använde bristfälliga konstruktionslösningar som försenade projektet.

Läs också: Anrik bro i centrum rivs och ersätts: "Den är väldigt vacker"

Läs också: Trafikkontoret sparkar långsam brobyggare

Planen med den nya entreprenören var att bron skulle kunna öppnas för trafik i februari nästa år men nu skjuts också den tidsplanen framåt. Geotekniska undersökningar har visat att den första entreprenörens arbete med spontning var så pass bristfälligt att det måste göras om från grunden, något GP var först med att rapportera om.

Ny beräknad sluttid för projektet blir nu i stället juli nästa år. Alltså en försening med över ett år från den ursprungliga planen.

Flera åtgärder sätts nu in för att inte tappa ytterligare tid. Bland annat sätter man in värmeslingor för att snabba på gjutningen och löpande riskanalyser görs för att tidigt upptäcka eventuella problem och störningar.

- Vårt fokus är att bygga klart Vasabron så snabbt det går utan att tappa kvalitet, säger Ove Sikén, projektledare på trafikkontoret Göteborgs Stad i ett pressmeddelande.

Trafikkontoret har som utgångspunkt att förseningen inte kommer kosta staden något extra. En juridisk process pågår där staden menar att kostnaderna ska hamna på den tidigare entreprenören som är ansvariga för problemen.

Läs också: Äntligen – nu kan bygget av Vasabron ta fart igen

För att förenkla framkomligheten planerar man att öppna Sahlgrenskagatan för gående under december men inte för biltrafik eftersom det skulle innebära en för hög säkerhetsrisk. Under våren bedömer man att det kan göras.

- Vi har genom hela projektet haft stort fokus på att det ska vara fortsatt enkelt att ta sig till och från Göteborgs innerstad. Precis som tidigare går det att köra bil över Vallgraven på nästa bro västerut som är Viktoriabron och den vägen nå området runt Västra Hamngatan och Kungstorget, säger Ove Sikén på trafikkontoret.

Förseningen innebär också att det finns en risk att avstängningen med Vasabron kommer att överlappa rivningen av Rosenlundsbron vilket betyder att två vägar över vallgraven kan vara borta samtidigt under en period. Någon temporär bro under projektet är inte aktuell på grund av tidsåtgång, kostnad och påverkan på marken.

Handeln är den stora förloraren som förlorat mycket intäkter under projektets gång. När arbetet nu försenas ytterligare väntas ytterligare inkomsttapp.

Läs också: Byggstrul vid Vasabron: "Arkeologin måste skyddas"

Trafiken – minut för minut

Vi är GBG

    Annons

    18+ Spela ansvarsfullt stodlinjen.se

    Hämta casinobonusar hos SveaCasino.se